Szkoła w domu

Jan Hlebowicz

publikacja 09.03.2013 23:24

‒ Dzięki nauce w domu możemy budować w życiu naszych dzieci spójny obraz postaw i wartości, którymi w przyszłości będą się kierować w swoich wyborach ‒ mówił Jarosław Pietrzak, dyrektor Chrześcijańskiej Szkoły Podstawowej im. Króla Dawida w Poznaniu.

Jarosław Pietrzak, Jarosław Pietrzak,
dyrektor Chrześcijańskiej Szkoły Podstawowej im. Króla Dawida w Poznaniu
Jan Hlebowicz/GN

W Domu Technika NOT w Gdańsku 9 marca odbyła się konferencja na temat edukacji domowej.

Paweł Bartosik, pastor, pedagog, wprowadził wszystkich obecnych w tematykę spotkania. ‒ Homeschooling, jak sama nazwa wskazuje, polega na uczeniu dzieci w domu. Rodzice przejmują całkowitą odpowiedzialność za edukację swoich pociech. Ministrem oświaty, dyrektorem i nauczycielami stają się mama i tata. Czasami wspierają ich też inni nauczyciele. Wbrew stereotypom, nie jest to edukacyjna partyzantka czy rewolucja. Dzieci podlegają państwowym egzaminom i obowiązuje je podstawa programowa ‒ tłumaczył Bartosik.

Pastor, opierając się na własnym doświadczeniu, stwierdził że edukacja domowa polega nie tylko na dzieleniu się wiedzą z dzieckiem, ale także na kształtowaniu jego charakteru, przekazywaniu światopoglądu opartego na Dekalogu oraz mówieniu o miłości do Boga i drugiego człowieka. ‒ Istotą homeschoolingu jest poszanowanie naturalnego prawa rodziców o zatroszczenie się o swoje dzieci. Edukacja domowa daje możliwość wychowania potomstwa w zgodzie z wartościami chrześcijańskimi ‒ powiedział.

Według P. Bartosika, homeschooling jest skuteczną formą nauczania. ‒ Udowadnia to wiele badań prowadzonych na gruncie amerykańskim. Dzieci uczone w domu osiągają lepsze o prawie 15 proc. wyniki z egzaminów od ich rówieśników chodzących do szkoły ‒ mówił pastor. Ponadto edukacja domowa pozwala na niedostępne w tradycyjnej szkole indywidualne nauczanie, uwzględniające zainteresowania, predyspozycje i umiejętności dziecka. ‒ Uczymy kreatywności, rozwiązania problemów, rzeczowej dyskusji ‒ stwierdził prelegent. Zdaniem pastora, edukacja domowa chroni dzieci przed coraz częstszymi szkolnymi patologiami, wzmaga poczucie odpowiedzialności za własne potomstwo oraz pogłębia więź miedzy rodzicem a dzieckiem. 

O swoich doświadczeniach z homeschoolingiem opowiedziała także dr Agata Hoffman, mama piątki dzieci. ‒ Wraz z mężem Maciejem prowadzimy zajęcia od poniedziałku do czwartku. Uczymy anatomii, kosmologii, chemii, fizyki, pisania i czytania. Zajęcia nie zajmują więcej niż dwie godziny dziennie. Resztę czasu dzieci wykorzystują na zabawę i wypełnianie obowiązków domowych ‒ mówiła.

Państwo Hoffman prowadzą projekt Polska Akademia Dzieci. To pierwszy na skalę międzynarodową bezpłatny uniwersytet prowadzony przez... dzieci. ‒ Nasi młodzi naukowcy w wieku od 6 do 12 lat prezentują własne badania przed szerszą publicznością  ‒ wyjaśniła Agata Hoffman.

W Polsce realizowanie edukacji domowej możliwe jest od 1991 roku.

Spotkanie poprowadził Waldemar Jaroszewicz, przewodniczący Stowarzyszenia Civitas Christiana w Gdańsku. Konferencja została zorganizowana przez Stowarzyszenie Civitas Christiana w Gdańsku oraz pastora Pawła Bartosika.