Rzeczywistość wirtualna i płeć piękna

Jan Hlebowicz

publikacja 13.10.2015 19:16

- Wiele osób uważa, że to panowie lepiej rozumieją technologię, znają się na programowaniu czy informatyce. To stereotyp, czego najlepszym dowodem jest nasza obecność w firmie Intel - mówi Karolina Malanowska, stypendystka.

Rzeczywistość wirtualna i płeć piękna Szczęśliwe stypendystki Jan Hlebowicz /Foto Gość

W gdańskim Centrum Badawczo-Rozwojowym firmy Intel Gdańsk 13 października w ramach programu "Nowe technologie dla dziewczyn" wręczone zostały stypendia dla wybitnie uzdolnionych młodych kobiet wiążących swoją przyszłość z branżą technologiczną.

To pionierska na rynku polskim inicjatywa, w ramach której Firma Intel Technology Poland we współpracy z Fundacją Edukacyjną "Perspektywy" zaoferowała tegorocznym maturzystkom i studentkom studiów inżynierskich unikatowy program wsparcia i rozwoju.

Do projektu zgłosiło się aż 600 młodych kobiet z 7 najlepszych uczelni technicznych w Polsce. Do ostatniego etapu zakwalifikowało się zaledwie 20 studentek.   

Stypendystki otrzymają różnorodne wsparcie merytoryczne i finansowe. Znajdą się pod opieką mentora lub mentorki, czyli doświadczonych pracowników firmy Intel. Otrzymają także stypendium w wysokości 12 tys. zł (brutto), które pokryje część wydatków, jakie ponoszą w związku ze studiami. Niektóre z nich zostaną również zaproszone do wzięcia udziału w programie stażowym w Intel Technology Poland w Gdańsku - w największym centrum Intela w Europie.

- Kluczowy dla rozwoju świata obszar nowych technologii charakteryzuje się wyjątkowo niskim wskaźnikiem zatrudnienia kobiet. Według różnych ujęć udział pań w branży informatycznej wynosi od kilku do maksymalnie 15 proc. Średnio na 25 inżynierów mężczyzn przypadają zaledwie 3 panie inżynier. Firma Intel postanowiła zmienić tę rzeczywistość. Jesteśmy przekonani, że warto wspierać kobiety w branży IT - podkreśla Ryszard Ślesiński, dyrektor działu oprogramowania do serwerów Intel Gdańsk.

- Chcemy pomóc utalentowanym dziewczynom w planowaniu i budowaniu kariery zawodowej w branży technologicznej, czy też w nauce. Takiej, która zmienia widzenie naszej wspólnej cywilizacyjnej przyszłości - uzupełnia.

- Nowe technologie to moja pasja. Dotychczas udało mi się stworzyć aplikację mobilną, która wygrała konkurs organizowany przez firmę Google. Nazwałam ją "Butelka". Polega ona na przeniesieniu znanych w Polsce zasad popularnej gry "Pytania czy wyzwanie" do aplikacji mobilnej. Jeśli ktoś ma trochę czasu, jest w gronie znajomych, chciałby zagrać, a nie ma przy sobie butelki, może użyć w tym celu swojego smartfona - opowiada Ola Kobus, stypendystka.

- W ramach stypendium chciałabym szczególnie rozwinąć swoje umiejętności w zakresie programowania, grafiki komputerowej i rzeczywistości wirtualnej - zaznacza Karolina Malanowska.