Barokowe dźwięki w kościele Świętej Trójcy - w Gdańsku trwa festiwal ORGANy PLUS+

Piotr Piotrowski

publikacja 11.10.2020 15:42

Nieznane i niewykonywane utwory gdańskich mistrzów zabrzmiały w sobotę 10 października w kościele gdańskich oo. franciszkanów. Jeden z nich wykonano po 260 latach, w tej samej świątyni.

Barokowe dźwięki w kościele Świętej Trójcy - w Gdańsku trwa festiwal ORGANy PLUS+ Mimo pandemii wielu melomanów uczestniczy w koncertach tegorocznej edycji festiwalu. Piotr Piotrowski /Foto Gość

Tegoroczny Festiwal ORGANy PLUS+ miał się odbyć, jak zwykle, w dwóch odsłonach - wiosennej i jesiennej, niestety sytuacja nie pozwoliła na zaproszenie artystów i melomanów w czerwcu, a zaplanowane koncerty musiały zostać przełożone na jesień. Do ostatniej chwili nie było pewne, czy organizatorzy będą mogli zaprosić na otwarte koncerty, czy też festiwal odbędzie się po raz pierwszy tylko online.

W sobotę 10 października o godz. 19 w kościele pw. Świętej Trójcy odbył się jeden z koncertów muzycznego wydarzenia o międzynarodowej randze. Po raz pierwszy od lat wybrzmiały dźwięki XVIII-wiecznych gdańskich kantat. Goldberg Baroque Ensemble oraz międzynarodowi soliści: Ingrida Gapova - sopran, David Erler - alt, Georg Poplutz - tenor oraz Thilo Dahlmann - bas, wykonali po raz pierwszy po prawie 300 latach kantaty świeckie gdańskiego kapelmistrza Johanna Christiana Balthasara Freislicha. Głównym wydarzeniem wieczoru było zaprezentowanie kantaty gimnazjalnej, która była wykonywana w tym wnętrzu 260 lat temu.

Festiwal ORGANy PLUS+ trwa od 2 do 14 października w trzech gdańskich kościołach. Oprócz tradycyjnych już koncertów na wspaniałych organach barokowych we franciszkańskim kościele Świętej Trójcy w Gdańsku po raz pierwszy koncertowano w Centrum św. Jana, gdzie we współpracy z Nadbałtyckim Centrum Kultury odbyły się dwa koncerty na zrekonstruowanych organach klasycznych. Trzecim instrumentem są późnoromantyczne organy kościoła oo. salezjanów pw. św. Jana Bosko na Oruni.

Impreza artystycznie nawiązuje do idei rekonstrukcji. Koncerty tylko z nazwy będą wydarzeniami znanymi z sal koncertowych. W rzeczywistości to artystyczne eksperymenty, próby odtworzenia nie tylko samej muzyki w kształcie jak najbardziej zbliżonym do pierwowzoru, ale również próbą odtworzenia pewnej tradycji muzycznej i sytuacji estetycznej, które miały miejsce w Polsce i Europie w minionych stuleciach.

Festiwal dofinansowano z kasy Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, pochodzących z Funduszu Promocji Kultury w ramach programu "Muzyka", realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca, miasto Gdańsk i samorządu województwa pomorskiego.


Program koncertów

11.10.2020 + Nowowiejski vs. Reger
godz. 16.30, kościół św. Jana Bosko
"Dwie tradycje - jeden instrument"
Karol Gołębiowski (Belgia/Polska) - organy
Agata Wiśniewska (Belgia/Polska) - sopran

12.10.2020 + Czechy
godz. 19, kościół Świętej Trójcy
"W krainie muzyką płynącej"
Wacław Golonka (Kraków) - organy
Zbigniew Pilch (Kraków) - skrzypce barokowe

14.10.2020 + Roemhildt
godz. 19, kościół Świętej Trójcy
"Ze skarbca muzycznego Biblioteki Gdańskiej"
Anna Zawisza (Kraków) - sopran
Helena Poczykowska (Niemcy) - alt
Sebastian Mach (Wrocław) - tenor
David Biwo (Kraków) - bas
Goldberg Baroque Ensemble
Andrzej Szadejko - dyrygent