Ceramika poświęcona - o gdańskiej rzeźbiarce tworzącej sztukę sakralną

Piotr Piotrowski

publikacja 22.07.2022 10:54

Od figurek, przez detale, kaplice, po wnętrza kościołów. Ze szczególnym umiłowaniem postaci Maryi. Janina Karczewska-Konieczna, znana gdańska artystka, od kilkudziesięciu lat opisuje ceramiką piękno świata i bogactwo wątków biblijnych.

Ceramika poświęcona - o gdańskiej rzeźbiarce tworzącej sztukę sakralną Kaplica Ludzi Morza - ceramika z rzeźbą Matki Bożej - Stella Maris w bazylice Mariackiej w Gdańsku. Autorami kaplicy są Janina Karczewska-Konieczna i Stanisław Karczewski. Piotr Piotrowski /Foto Gość

Tematyka sakralna to jeden z głównych wątków artystycznej drogi gdańskiej twórczyni. Na świecie, w Polsce i na Wybrzeżu jest znana również z prac o tematyce świeckiej - od obiektów stricte rzeźbiarskich, przez sztukę użytkową, po realizacje wnętrz i przestrzeni. Historia jej artystycznej drogi zaczęła się 70 lat temu, gdy absolwentka Liceum Plastycznego w Gdyni-Orłowie rozpoczęła studia w Państwowej Wyższej Szkole Sztuk Plastycznych w Sopocie.

Opowieść o jej twórczości zaczyna się nad morzem, bo to jedna z ulubionych przestrzeni J. Karczewskiej-Koniecznej. - Jako 16-latka, wpatrując się w morze, poczułam głęboką fascynację, która trwa do dziś. - Przez lata morze mnie nie opuszczało, zmieniało się we mnie, dokonywałam tylko jego przeobrażeń. Stało się to również po lekturze "Życia morza" Kazimierza Demela, która dała inspirację do form przestrzennych. Tak rodził się mój cykl "Frutti di mare" - mówi J. Karczewska- Konieczna. W ten sposób narodziły się dzieła, które dziś zdobią muzealne przestrzenie i prywatne kolekcje na całym świecie - morskie ukwiały, macki ośmiornic, elementy koralowców, a wszystko to zaklęte w glinianej, szkliwionej ceramice.

Związki z morzem J. Karczewskiej-Koniecznej to również sztuka sakralna - ważny i od 1980 r. dominujący kierunek w jej pracy artystycznej. Zaczęło się od wspólnego dzieła z mężem Stanisławem Koniecznym - kaplicy Ludzi Morza w bazylice Mariackiej w Gdańsku. Przez kolejne lata współpraca gdańskiej artystki z Kościołem zaowocowała przeróżnymi realizacjami - głównie były to elementy wystroju świątyń, takich jak archikatedra w Oliwie, Kaplica Królewska, kościół św. Jakuba w Oliwie, kaplica sióstr elżbietanek w Gdyni, kaplice MB Fatimskiej w Warszawie i w Rumi czy kaplica seminaryjna św. Barbary w Pelplinie. Najważniejszym dziełem sakralnym, według samej artystki, pozostaje kościół NMP Niepokalanego Poczęcia w Puri w Indiach.

Do 15 października można oglądać prace o tematyce maryjnej J. Karczewskiej-Koniecznej na wystawie "Łaski pełna", którą przygotowały siostry pallotynki w Centrum Integracji "Na Górce" w Gdańsku (ul. Malczewskiego 144 - dojazd od ul. Popradzkiej). Szczegółowe informacje o wystawie TUTAJ.


Więcej o gdańskiej artystce i jej twórczości w numerze 29. "Gościa Gdańskiego" na 24 lipca.