Dźwięki ku czci ks. Stanisława Ormińskiego

Wioleta Żurawska

publikacja 24.10.2022 09:43

W rumskim sanktuarium Matki Bożej Wspomożenia Wiernych odbył się 34. Międzynarodowy Festiwal Muzyki Religijnej im. ks. Stanisława Ormińskiego. Czas konkursów i koncertów był prawdziwą ucztą dla melomanów.

Widzowie mogli nie tylko słuchać gry organistów, ale również zobaczyć w czasie rzeczywistym ruchy ich dłoni na klawiaturze. Widzowie mogli nie tylko słuchać gry organistów, ale również zobaczyć w czasie rzeczywistym ruchy ich dłoni na klawiaturze.
Wioleta Żurawska /Foto Gość

W programie koncertu inauguracyjnego były improwizacje na temat kompozycji patrona festiwalu, ks. Ormińskiego pt. "Apel Jasnogórski".

Jako pierwszy wystąpił Patryk Podwojski, absolwent Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku w klasie organów prof. Romana Peruckiego oraz dr hab. Hanny Dys. Muzyk przez 6 lat pełnił funkcję organisty w archikatedrze oliwskiej oraz dwukrotnie został laureatem MFMR. Wykonał improwizacje w stylu niemieckiego baroku. - Będę miał przyjemność wykonać improwizacje organowe nie tylko na temat Apelu Jasnogórskiego, ale i innych pieśni maryjnych, np. Bogurodzicy. Jak to w przypadku improwizacji, możemy spodziewać się wszystkiego. Muzyka jest ulotna i powstaje tu i teraz, przy klawiaturze, nie była i nie będzie zapisana, chyba, że w postaci nagrania z odbywających się koncertów - mówił P. Podwojski, zachęcając do wysłuchania koncertu.

Drugim wykonawcą był Damian Skowroński, absolwent Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie w klasie improwizacji organowej dr. Michała Markuszewskiego i dyrygentury prof. dr Ewy Marchwickiej. Muzyk jest obecnie asystentem na Wydziale Muzyki Kościelnej tejże uczelni i prowadzi zajęcia z organów, improwizacji organowej i akompaniamentu liturgicznego oraz specjalistycznej literatury organowej. Jego interpretacja była w stylu romantycznym.

Festiwal to okazja do wysłuchania nie tylko pięknych wykonań, ale także rywalizacji. W czwartek i piątek odbywał się konkurs dla organistów do 27. roku życia. - Młodzi kompozytorzy wykonywali między innymi sonaty i chorały Jana Sebastiana Bacha. W tym roku rywalizacja była na wyjątkowo wysokim poziomie. Muzycy przyjechali z Warszawy, Krakowa, Wrocławia i Łodzi - mówił ks. dr Krzysztof Niegowski z Uniwersytetu Muzycznego w Warszawie, salezjanin, członek jury konkursowego.

W sobotę zmagały się zespoły chóralne. Ocenie jury podlegały także pieśni wykonane w języku kaszubskim. Również w sobotę odbył się koncert finałowy pt. "Polska Muzyka Religijno-Patriotyczna". Wystąpił Zespół Wokalno-Instrumentalny "Capella Gedanensis" pod dyrygenturą Agnieszki Franków-Żelazny. Po uroczystej Mszy św., nastąpiło ogłoszenie wyników wszystkich konkursów i wręczenie nagród laureatom 34. MFMR.

Pierwszą nagrodę w tegorocznym Konkursie Muzyki Organowej zdobyła Zofia Rogalska z Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie w klasie organów dr. hab. Bartosza Jakubczaka. Grand Prix w Konkursie Zespołów Chóralnych i nominację do Konkursu Grand Prix Polskiej Chóralistyki im. Stefana Stuligrosza w Poznaniu zdobył Chór Mieszany Katedry Wawelskiej z Krakowa pod dyrekcją Andrzeja Korzeniowskiego. Chór zdobył również nagrodę specjalną - Puchar Prezesa Rady Chórów Kaszubskich, a Andrzejowi Korzeniowskiemu przyznano nagrodę dla najlepszego dyrygenta festiwalu. I miejsce i Złoty Dyplom 34. MFMR zostały przyznane Wrocławskiemu Chórowi Żeńskiemu z Wrocławia pod dyrekcją Izabeli Polakowskiej-Rybskiej.