Królowa Pokoju

Wioleta Żurawska

|

Gość Gdański 02/2024

publikacja 11.01.2024 00:00

Znajdujący się w archikatedrze obraz przedstawiający Maryję z Dzieciątkiem ma bogatą, kilkusetletnią historię. Wiąże się ona z pokojem oliwskim i unikatową, pielęgnowaną na Kaszubach tradycją pokłonu feretronów.

Matka Boża z Oliwy, przystrojona do dorocznej,  trwającej dwa dni drogi na Kalwarię Wejherowską. Matka Boża z Oliwy, przystrojona do dorocznej, trwającej dwa dni drogi na Kalwarię Wejherowską.
Archiwum AG

Matka Boża Oliwska niewątpliwie jest otoczona szczególnym kultem. Nie znamy dokładnej daty powstania samego obrazu ani okalającego go feretronu. Wiemy natomiast, że związany jest z trwającą od 355 lat tradycją pielgrzymowania do Kalwarii Wejherowskiej. Pierwotnie – w dziękczynieniu za pokój oliwski, zawarty ze Szwedami w 1660 r. – pątnicy wyruszali na kaszubską golgotę z Chełma (obecnie Gdańsk-Chełm). Przy tamtejszym klasztorze w 1766 r. papież Klemens XIII powołał Bractwo Drogi Krzyżowej, którego zadaniem było organizowanie podróży gdańszczan do Jerozolimy Kaszubskiej, jak określano kaplice na wzgórzach wokół Wejherowa. W 1850 r., decyzją biskupa chełmińskiego, siedziba bractwa przeniesiona została z Chełma do Oliwy.

Rozpowszechnione w Kościele w XVII–XVIII w. pielgrzymki miały oprawę w postaci feretronów – przenośnych ołtarzy, które w kulturze polskiej miały kształt obrazów, w odróżnieniu od przedstawień figuralnych dominujących na zachodzie Europy. Feretron należał do bractwa i był noszony przez polskich pątników. Relokacja organizacji pielgrzymek spowodowała, że znalazł się – wraz ze sprzętem muzycznym, krzyżem pielgrzymim i chorągwiami – w wyposażeniu oliwskiego kościoła. Od tego czasu można mówić o pielgrzymce oliwskiej na Kalwarię Wejherowską. Wtedy też feretron pielgrzymkowy zyskał nazwę feretronu Matki Bożej Oliwskiej. Pielgrzymka oliwska jest najstarszą i jednocześnie jedną z ok. 60 przybywających na kaszubską golgotę. Godny zauważenia jest fakt, że w ludowej pobożności istnieje unikatowa tradycja pokłonu świętych obrazów. Traktowana jest jako niematerialne dziedzictwo kulturowe Kaszub.

Obraz namalował najprawdopodobniej o. Daniel ze zgromadzenia ojców reformatów na Chełmie, który w 1759 r. wykonał podobny dla kościoła w Łęgowie. Widnieje na nim Matka Boża z Dzieciątkiem, obie postacie są koronowane. Na odwrocie znajduje się drugie malowidło, przedstawiające anioła. Wszystkie postacie przedstawiono w srebrnych sukienkach. Najstarsza data związana z powstaniem feretronu, 1765 r., znajduje się na odwrocie jednego z wotów. W 1788 r. feretron został odnowiony przez gdańskiego złotnika Jana Jantzena, który jest twórcą srebrnych blach. Ponownie odnowiono go w 1911 roku.

Wykończenie jubilerskie ma wysokie walory artystyczne. Pięknie fałdowane blachy podkreślają trójwymiarowość szat i różnice w fakturach materiału. Zdobienia są charakterystyczne dla polskiego baroku. Podczas gdy feretron znajdował się w oświetlonym świecami i lampkami oliwnymi kościele, odblaski z ramy zwracały uwagę na znajdujący się w centrum wizerunek, co potęgowało ekspresję obrazu.

W kościele Trójcy Świętej w Oliwie znajdował się także drugi feretron, będący własnością pielgrzymów niemieckich. Biskup Karol Maria Splett przekazał go w 1945 r. cystersom, którzy przejęli po wojnie ewangelicko-augsburski Kościół Pojednania w Oliwie. Obecnie jest to świątynia pw. Matki Bożej Królowej Korony Polskiej, w której posługują cystersi, a wspomniany feretron zdobi ołtarz główny.

Matka Boża Oliwska nazywana jest dziś – w nawiązaniu do pokoju oliwskiego – Królową Pokoju. Jest również patronką Różańca Rodziców i pielgrzymów.

Dostępna jest część treści. Chcesz więcej? Zaloguj się i rozpocznij subskrypcję.
Kup wydanie papierowe lub najnowsze e-wydanie.